Hugendubel.info - Die B2B Online-Buchhandlung 

Merkliste
Die Merkliste ist leer.
Bitte warten - die Druckansicht der Seite wird vorbereitet.
Der Druckdialog öffnet sich, sobald die Seite vollständig geladen wurde.
Sollte die Druckvorschau unvollständig sein, bitte schliessen und "Erneut drucken" wählen.

Den Sociala Världen som Mysteriecentrum

E-BookEPUBePub WasserzeichenE-Book
224 Seiten
Schwedisch
Books on Demanderschienen am03.11.20221. Auflage
En ny andlighet behöver anpassade sociala former för att förankra sig i initiativ, grupper och institutioner. Materialistiska lösningar har hittills inte lyckats bemästra dagens sociala kaos som yttrar sig i ojämlikhet, flyktingströmmar och klimatförändringar. Kulturens förnyelse börjar i liten skala, i familjen, i mindre gemenskaper. I ett större perspektiv, handlar det om att omvandla vår materialistiska kultur till en andlig kultur. Det sociala livet måste vårdas medvetet. Rudolf Steiner kallade intresset för "den andre" den grundläggande nerven, kärnan i allt socialt liv. Det arketypiska fenomenet i kommunikationen kan medvetet aktiveras endast ut ur ett sant intresse och en vilja att ge "den andre" utrymme. Harrie Salman ger oss verktyg för att skapa nya moderna Mysterie Centra i det sociala. Harrie Salman, PhD, är en holländsk filosof inom kultur och samhälle. Han har undervisat i filosofi vid universitet i Holland och Östeuropa. Mellan 1993 och 2019 undervisade han i Antroposofi vidDepartment of Art Therapy of the State University of Applied Sciences i Leiden, Nederländerna. I seminarier och workshops om andlighet och socialt medvetande, har Harrie Salman arbetat i många länder. Han har skrivit böcker om antroposofi, europeisk och rysk kultur, bland dem "The rising of the inner Sun" och "A Continent with a Global Mission".

. Harrie Salman, PhD, är en holländsk filosof inom kultur och samhälle. Han har undervisat i filosofi vid universitet i Holland och Östeuropa. Mellan 1993 och 2019 undervisade han i Antroposofi vid Department of Art Therapy of the State University of Applied Sciences i Leiden, Nederländerna. I seminarier och workshops om andlighet och socialt medvetande, har Harrie Salman arbetat i många länder. Han har skrivit böcker om antroposofi, europeisk och rysk kultur, bland dem "The rising of the inner Sun" och "A Continent with a Global Mission".
mehr
Verfügbare Formate
BuchKartoniert, Paperback
EUR16,00
E-BookEPUBePub WasserzeichenE-Book
EUR11,99

Produkt

KlappentextEn ny andlighet behöver anpassade sociala former för att förankra sig i initiativ, grupper och institutioner. Materialistiska lösningar har hittills inte lyckats bemästra dagens sociala kaos som yttrar sig i ojämlikhet, flyktingströmmar och klimatförändringar. Kulturens förnyelse börjar i liten skala, i familjen, i mindre gemenskaper. I ett större perspektiv, handlar det om att omvandla vår materialistiska kultur till en andlig kultur. Det sociala livet måste vårdas medvetet. Rudolf Steiner kallade intresset för "den andre" den grundläggande nerven, kärnan i allt socialt liv. Det arketypiska fenomenet i kommunikationen kan medvetet aktiveras endast ut ur ett sant intresse och en vilja att ge "den andre" utrymme. Harrie Salman ger oss verktyg för att skapa nya moderna Mysterie Centra i det sociala. Harrie Salman, PhD, är en holländsk filosof inom kultur och samhälle. Han har undervisat i filosofi vid universitet i Holland och Östeuropa. Mellan 1993 och 2019 undervisade han i Antroposofi vidDepartment of Art Therapy of the State University of Applied Sciences i Leiden, Nederländerna. I seminarier och workshops om andlighet och socialt medvetande, har Harrie Salman arbetat i många länder. Han har skrivit böcker om antroposofi, europeisk och rysk kultur, bland dem "The rising of the inner Sun" och "A Continent with a Global Mission".

. Harrie Salman, PhD, är en holländsk filosof inom kultur och samhälle. Han har undervisat i filosofi vid universitet i Holland och Östeuropa. Mellan 1993 och 2019 undervisade han i Antroposofi vid Department of Art Therapy of the State University of Applied Sciences i Leiden, Nederländerna. I seminarier och workshops om andlighet och socialt medvetande, har Harrie Salman arbetat i många länder. Han har skrivit böcker om antroposofi, europeisk och rysk kultur, bland dem "The rising of the inner Sun" och "A Continent with a Global Mission".
Details
Weitere ISBN/GTIN9789180572804
ProduktartE-Book
EinbandartE-Book
FormatEPUB
Format HinweisePub Wasserzeichen
Erscheinungsjahr2022
Erscheinungsdatum03.11.2022
Auflage1. Auflage
Seiten224 Seiten
SpracheSchwedisch
Artikel-Nr.10137153
Rubriken
Genre9200

Inhalt/Kritik

Leseprobe

Prolog

Under de tidiga morgontimmarna den 1:a januari 1923 stod den hollänska läkaren Ita Wegman (1876-1943) bredvid Rudolf Steiner (1861-1925) när det första Goetheanum brann ner till grunden. Rudolf Steiner var antroposofins, andevetenskapens, upphovsman.3 Under denna dramatiska händelse såg hon en bild av Steiner i sitt inre, som hon inte kände igen. Hon såg att han, som alltid hade funnits till för andra, stod helt ensam och övergiven. Sedan dess bar Wegman denna bild i sin själ och beslöt att ställa sig helt till förfogande för hans livsuppgift och mission.

Ut ur denna själarnas förening föddes en fråga inom henne som gav honom möjligheten att ge det andliga livet en ny inriktning. Det var en fråga som handlade om de nya mysterierna, nya vägar till förbindelse med den andliga världen. Denna fråga angår alla i våra dagar. Rudolf Steiner utvecklade en ny vision som visar hur vi medvetet kan skapa ett nytt socialt liv och en ny kultur. Trots dess stora universella betydelse har denna vision fortfarande inte blivit erkänd och värdesatts. Det är tack vare Dieter Brüll, expert i skattelagstiftning och social frågor, som vi i hans bok The Mysteries of Social Encounters-the Anthroposophical Impulse, fått reda på hur denna vision kom att utvecklas i Steiners liv.4 Denna vision gör det klart att andliga upplevelser och insikter inte bara är en personlig erfarenhet, utan också kan uppstå i möten och samarbeten med andra. I vår tid kan vi bli inspirerade av andliga väsen i det sociala vardagslivet. De platser där enskilda individer brukade få sådana inspirationer kallades mysteriecentra . I forntidens kulturer fanns tempelbyggnader och andra heliga platser. Förberedelser för kontakt med andliga väsen skedde genom invigningar, i vilka översinnliga organ öppnades. Dessa organ kallades chakras i det forna Indien.

Under århundraden fanns det inga sådana platser i Europa, men sedan början av 1900-talet har det blivit möjligt igen att få förbindelse med andliga väsen. Detta kan ske på medvetet sätt, inte bara under meditation utan även i det sociala livet. På så sätt har det sociala livet självt blivit ett mysteriecenter. Detta kräver en ny sorts medvetenhet och kunskap om sambandet mellan det sociala och det andliga livet. Att väcka denna medvetenhet var Steiners mål med den förnyelseprocess som Steiner ville sätta igång under det viktiga Julmötet 1923-24, då det Antroposofiska Sällskapet återupprättades. När han gjorde detta, öppnade han upp möjligheterna för ett samarbete mot en andlig kultur som grundade sig på en medveten relation med den andliga världen. Detta arbete är i behov av stöd från ett nytt socialt liv och samarbetet i gemenskaper.

Steiner förväntade sig att milliontals människor skulle ansluta sig till denna förnyelserörelse och att en viss kulmination av det antroposofiska arbetet skulle inträffa i slutet av 1900-talet. Under det tidigare nämnda Julmötet uppmanade han medlemmarna, som hade problem med varandra, att samarbeta. Detta skedde emellertid inte och som följd därav misslyckades han med mötet. Steiner dog redan 1925 och det Allmänna Antroposofiska Sällskapet föll isär 1935. 1960 hade de flesta motsättningarna lugnat ner sig, men antroposofin kunde endast i viss utsträckning fullfölja sin roll som en kulturell faktor och kunna förandliga vårt tänkande på livets alla områden. Likväl blev milliontals människor bekanta med waldorfpedagogik, antroposofisk medicin, biodynamisk odling och andra kulturella inovationer som ett resultat av antroposofin.

Även andra, som inte har någon anknytning till det Allmänna Antroposofiska Sällskapet, arbetar kontinuerligt för en andlig kultur. Detta sällskap som 2017 hade runt 45 000 medlemmar runt om i världen står inför utmaningen att förnya sig självt på ett sådant sätt att det kan fullfölja sin roll som kulturens förnyare. Detta innebär att man måste lära sig av det förflutna och återupptäcka den Sociala Antroposofiska Impulsens betydelse, vilken inte blev uppmärksammad och förstådd för ett hundra år sedan.

Under de senaste årtiondena har nya yrken utvecklats som har samband med andliga och sociala impulser. Det finns sociala, terapeutiska och konstnärliga yrken som för det första hjälper människor i deras individulla utveckling, får trådar och knutar i deras ödesvävar att bli synliga och hjälper dem med deras utmaningar i livet. För det andra stöder människor som vill förverkliga nya former av sammanslutningar och samarbeten med andra liksom nya sociala strukturer i deras sociala utveckling. Dessa nya yrken arbetar med att förena människor med sina öden, reda ut ödestrådar som trasslat till sig, förnya livskrafter, balansera själskrafter, strukturera organisationer, lösa konflilkter och läka social relationer. Utvecklandet av biografiarbeten, äktenskapsrådgivning, konstnärliga terapier, socialtregrening och företagsrådgivning utgör en första början i denna nya sociala sfär. I linje med dessa finns nya sätt att hantera pengar, arbetsvillkor och finansiera jordbruk liksom en rättvis världsordning och moralisk användning av teknologi.

Alltsedan 1971 ledde min väg genom antroposofin bort från de gamla mysterierna fram mot de nya mysterierna. Det började med Steiners bok Christianity as Mystical Fact och The Mysteries of Antiquity , vilka jag upptäckte när jag utforskade grekiska och egyptiska mysterier. Med åren började jag uppleva hur nya mysterier utspelar sig mellan människor.

Den första versionen av denna bok skrevs 1992 på holländska med titlen Het beeld van de ander (The Image of the Other Person). Efter publiceringen av den tyska utgåvan 1994, översattes den av entuiastiska läsare till Tjeckiska, Engelska, Hebreiska och Ryska. Den engleska versionen från 1999 är fortfarande mycket läst och av den anledningen kommer här en reviderad upplaga 21 år senare. Den första upplagan skrevs för människor som hade anknytning till antroposofi och som sökte en förnyelse av antroposofiska impulser. Denna nya upplaga vänder sig till en bredare läsekrets som är intresserade av Rudolf Steiners sociala idéer. Hans tankar om gemenskapsbildning som en väg mot en medveten förbindelse med den andliga världen är fortfarande högst relevanta.

Dessa tankar är egentligen relevanta för alla. Antroposofi är en ny andlig impuls, en impuls som är större än själva den antroposofiska världen i sig. Den är en ny form av medvetenhet om vilka vi är som människor och hur vi kan förverkliga vår andliga potential. Under ett århundrade har antroposofin funnits som en impuls tillgänglig för alla människors högre medvetande, med ett språk som kan förstås av alla nu levande människor och med en öppenhet mot den andliga världen som är nödvändig för att göra den tillgänglig även i vardagen.

En ny andlighet behöver tid att mogna och den behöver anpassade sociala former för att förankra sig i initiativ, grupper och institutioner. Rudolf Steiner ville göra detta möjligt, men blev inte tillbörligt förstådd för hundra år sedan. Hans vision är orienterad mot den framtida mänsklighet som än en gång vill stå i förbindelse med andliga väsen och förverkliga deras inspirationer i den sociala sfären.

Kulturens förnyelse börjar i liten skala, i familjen, i uppfostran, i undervisningen, i en medveten livsstil, genom vad man äter, hur man sköter sin hälsa, förhåller sig till naturen och hur man finner livets andliga dimensioner. I ett större perspektiv, handlar det om att omvandla vår materialistiska kultur till en andlig kultur och om hur man skapar ett mänskligt samhälle som umgås med vår jord på ett ansvarsfullt sätt. Det som började för ett hundra år sedan som en impuls till förnyelse och som från och med 60-talet berörde ungdomar över hela världen, kommer nu tillbaka som utmaningar som ingen kan undgå att ta ställning till under vår tids ojämlika sociala förhållanden, med världsomfattande flyktingströmmar, klimatförändringar och epidemier.

Som holländare skulle jag vilja göra några korta kommentarer till den holländska antroposofins roll i denna förnyelseprocess....
mehr