Hugendubel.info - Die B2B Online-Buchhandlung 

Merkliste
Die Merkliste ist leer.
Bitte warten - die Druckansicht der Seite wird vorbereitet.
Der Druckdialog öffnet sich, sobald die Seite vollständig geladen wurde.
Sollte die Druckvorschau unvollständig sein, bitte schliessen und "Erneut drucken" wählen.

De enige en zijn eigendom

Der Einzige und sein Eigentum, The Ego and It Own
BuchGebunden
464 Seiten
Deutsch
'greatest hits'erschienen am15.01.2015
'Die Entwendung führt die vergangenen kritischen Folgerungen,die zu ehrenwerten Wahrheiten erstarrt sind, d.h. inLügen verwandelt wurden, wieder der Subversion zu'15,schreibt Guy Debord in Die Gesellschaft des Spektakels.Ganz in diesem Sinne legt Pichler bei seinem writing-through latente Bedeutungsnuancen in Stirners Text offen. Er hält sichdabei an die Überzeugung der Situationisten, 'that interventionsmust always be made within preexisting structures'16. Nurnoch die Wörter 'Ich' und 'Mein' stehen lassend, gelingt esihm, aus Stirners Text, der ursprünglich wohl den Titel 'Ich'tragen sollte17, das herauszuholen, was tief und doch ganzoffen in ihm steckt - so klar hat man den Grundimpetus, denKern der Stirnerschen Philosophie bisher kaum vor Augen geführtbekommen.Dabei tritt Pichler nicht wie Helms als Herausgeber eines gekürztenund bearbeiteten und somit verfälschten Stirner-Textesauf, sondern als Autor eines eigenständigen Textes, demStirners Text als Material diente.18 Bei Pichler sind die Prinzipiender Textzensur und -auswahl klar ersichtlich und darüberhinaus markiert - zwar nicht mit Hilfe von Visualisierungenwie Durchstreichungen, Ausstreichungen, schwarzen Balkeno.ä., wie es gewöhnlich in aus politischen Gründen zensiertenTexten, aber auch häufig in Texten experimenteller Literaturmit ihrer ausgeprägten erasure poetry der Fall ist, etwa in GerhardRühms Neue Tageszeitung und Übermaltes Buch, Arno SchmidtsZettel s Traum, Man Rays Lautgedicht, Marcel Broodthaers UnCoup de Dés (image), Bob Browns Gems: A Censored Anthology.Der Eingriff in den Originaltext und insbesondere das Ausmaßder umfangreichen Streichungen werden aber durch Bei-behaltung des Reclam-Layouts und der originalen Seitenzahldeutlich signalisiert. Vom Ursprungstext wird in großen Teilendas Schriftbild, die Druckfarbe, eliminiert, nicht aber dervon ihm einst eingenommene Raum - sowohl im Haupttextinsgesamt, der weiter 412 Seiten enthält, als auch auf jeder einzelnenSeite, deren Kolumnentitel und Stege nun weiße, größtenteilsleere Flächen rahmen.Ein Nebeneffekt dieser Löschungen ist, dass sowohl das Weißder Seiten als auch das diskursorganisierende Prinzip einerBuchseite mit Blattrand, Steg, Kolumne und Titel, Pagina, Satzspiegeletc. in ihrer Bedeutung für die Konstitution eines Textesbewusst wahrgenommen werden. Ganz im SinneMallarmés, der in Un Coup de Dés als einer der ersten die Bedeutungdes Weiß der Buchseite erkannte19, sind daher auch inPichlers Der Einzige und sein Eigentum das Buchvolumen, dasWeiß der Seiten und die Paratexte genauso Bedeutungsträgerwie die Schriftzeichen selbst.-- Annette Gilbertmehr

Produkt

Klappentext'Die Entwendung führt die vergangenen kritischen Folgerungen,die zu ehrenwerten Wahrheiten erstarrt sind, d.h. inLügen verwandelt wurden, wieder der Subversion zu'15,schreibt Guy Debord in Die Gesellschaft des Spektakels.Ganz in diesem Sinne legt Pichler bei seinem writing-through latente Bedeutungsnuancen in Stirners Text offen. Er hält sichdabei an die Überzeugung der Situationisten, 'that interventionsmust always be made within preexisting structures'16. Nurnoch die Wörter 'Ich' und 'Mein' stehen lassend, gelingt esihm, aus Stirners Text, der ursprünglich wohl den Titel 'Ich'tragen sollte17, das herauszuholen, was tief und doch ganzoffen in ihm steckt - so klar hat man den Grundimpetus, denKern der Stirnerschen Philosophie bisher kaum vor Augen geführtbekommen.Dabei tritt Pichler nicht wie Helms als Herausgeber eines gekürztenund bearbeiteten und somit verfälschten Stirner-Textesauf, sondern als Autor eines eigenständigen Textes, demStirners Text als Material diente.18 Bei Pichler sind die Prinzipiender Textzensur und -auswahl klar ersichtlich und darüberhinaus markiert - zwar nicht mit Hilfe von Visualisierungenwie Durchstreichungen, Ausstreichungen, schwarzen Balkeno.ä., wie es gewöhnlich in aus politischen Gründen zensiertenTexten, aber auch häufig in Texten experimenteller Literaturmit ihrer ausgeprägten erasure poetry der Fall ist, etwa in GerhardRühms Neue Tageszeitung und Übermaltes Buch, Arno SchmidtsZettel s Traum, Man Rays Lautgedicht, Marcel Broodthaers UnCoup de Dés (image), Bob Browns Gems: A Censored Anthology.Der Eingriff in den Originaltext und insbesondere das Ausmaßder umfangreichen Streichungen werden aber durch Bei-behaltung des Reclam-Layouts und der originalen Seitenzahldeutlich signalisiert. Vom Ursprungstext wird in großen Teilendas Schriftbild, die Druckfarbe, eliminiert, nicht aber dervon ihm einst eingenommene Raum - sowohl im Haupttextinsgesamt, der weiter 412 Seiten enthält, als auch auf jeder einzelnenSeite, deren Kolumnentitel und Stege nun weiße, größtenteilsleere Flächen rahmen.Ein Nebeneffekt dieser Löschungen ist, dass sowohl das Weißder Seiten als auch das diskursorganisierende Prinzip einerBuchseite mit Blattrand, Steg, Kolumne und Titel, Pagina, Satzspiegeletc. in ihrer Bedeutung für die Konstitution eines Textesbewusst wahrgenommen werden. Ganz im SinneMallarmés, der in Un Coup de Dés als einer der ersten die Bedeutungdes Weiß der Buchseite erkannte19, sind daher auch inPichlers Der Einzige und sein Eigentum das Buchvolumen, dasWeiß der Seiten und die Paratexte genauso Bedeutungsträgerwie die Schriftzeichen selbst.-- Annette Gilbert
ZusatztextMichalis Pichler s The Ego and Its Own takes ownership of Max Stirner s philosophical incantation of the same name originally published in 1844. Appearing four years before the Communist Manifesto, Stirner s text aimed at not an overthrow of an established order but . . . elevation above it (Max Stirner, The Ego and His Own, New York: Benjamin R. Tucker, 1907). Both books are split into two parts: part 1, entitled Man, considers the ways in which an individual defines her or his substance, be it citizenship ( Political Liberalism ), labor ( Social Liberalism ), or critical activity ( Humane Liberalism ); part 2, entitled I, is beholden to Stirner s directions for self-mastery and the way that one might make things, people, ideas, even spirit and world history mine (Patrick Greaney, The Universal Library of Appropriation ; slipcase essay from Pichler s The Ego and Its Own; emphasis in original). At its core, Stirner s manifesto revolves around appropriation (ibid.), which Pichler takes one step further by reducing Stirner s 412-page volume to the German first-person pronouns only, including any punctuation that comes directly before or after them. Pichler revitalizes The Ego and Its Own by simplifying, sifting through Stirner s original to consider the alteration of text over time and the momentary irrationality of language.The Ego and Its Own is accompanied by three contextual essays-Greaney s The Universal Library of Appropriation, Annette Gilbert s afterword and Craig Dworkin s epilogue each provide insight into the several versions of appropriation that Stirner s text has already undergone. The book was banned shortly after its publication in the mid-nineteenth century, fell into oblivion, was re-published between 1893 and 1922, then again in 1968. Despite revolutionary gusto in each respective era, the publishers were roused to share Stirner s words more out of fear than sheer adoration. The version published in 1893 by Paul Lauterbach was censored and framed by a scathing preface, while Hans Helms s 1968 version cut the text nearly in half. Helms even compared Stirner s vision to Adolf Hitler s in Mein Kampf, claiming Stirner s words were a variation of the same fascistic demons (Gilbert, afterword, 444). Striving to make a classic out of controversy, in 1972, Reclam Publishing House released the original text in its entirety as part of their Universal Library series. According to Greaney, this series centered on reawakening obscure German writers, paying close attention to a funnier, more transgressive attitude and accessibility. Rather than physically distort Stirner s text, the series strove to reframe the work as one that was educational and intellectual rather than instructional. Pichler adjusts Reclam s wholesale version of the text, maintaining the typeface, jacket design, and spacing, and erasing (nearly) everything that does not fit his grammatical parameters.Pichler s engagement is courageous in its attempt to reframe the text without emotionally censoring the intention of the text. The essence of Stirner s theory is inviting: I am not nothing in the sense of emptiness, but I own the creative nothing, the nothing out of which I myself as creator create everything (quoted in Greaney, The Universal Library of Appropriation ). Why, in fact, did The Ego and Its Own notoriously frighten Stirner s peers and subsequent philosophers? What Pichler calls the Bible of egoism supports a life dictated by momentary knowledge rather than attachment of any kind: Good Cause . . . God s cause, the cause of mankind, of truth, of freedom, of humanity, of justice . . . the cause of my people, my prince, my fatherland . . . even the cause of mind, and a thousand other causes (Gilbert, afterword, 442). Lifting these shackles has an obvious link to anarchy, which may be what his editors were so fearful of in the subsequent generations in which his text reemerged. Pickler s text renders this selfish nebula of existence with clarity. Stirner s critics have historically had to alter his text in order to poke holes in the force field he weaves with simple tautology (ibid.) around his radical theory-Pichler dissolves it with tact.Pichler s mechanical disrobing of Stirner s text captures the absurdity of his proclamations without tempering the text. Although his musing is not preserved with a majority of the text missing, Pichler exacerbates Stirner s egoism. Stirner is transformed into a toddler recounting a fairy tale: he hits the landmarks of the narrative and illuminates the fruitless obsession with self-fulfillment. The ebb and flow of pronouns fabricates the cadence of Stirner s theory, as his interludes, his comparisons, and his demands are slyly established. Dense areas of pronouns render an imagined climax of an argument. Like external noises that penetrate sleep and manifest in dreams, the tone of Stirner s vision emerges without the link to reality. Ich mich (I myself) appears often as a compound, leaving the reader to speculate whether it is declarative, defensive, or a determination of responsibility. Stirner demands his disciples offer more of themselves (meiner) yet specifies actions for my sake (Meinetwillen) and on my account (Meinetwegen) rarely, often in italics or flanked by an unwieldy quotation that counterfeits the sentiment. Pichler s use of punctuation parallels Stirner s support of a life devoid of the structures that traditionally sculpt one s concept of self. As the punctuation is stripped of its function, the fact that the reader is missing something that renders conclusions incomplete and impossible is accentuated.There are twenty-one completely blank pages where the ego sinks into oblivion. This absence of narrative and interference with Stirner s text crafts a score of words and sounds that resembles concrete poetry. Pupils widen as Ich (I) jumps off the page like popping corn. Mir (me, to me, myself), Mich (me, myself), and Mein/e/n/m (my) jumble into the percussion of a human beatbox or middle-school tongue twister. Reading begins to take unnatural forms-a sparse page forms a diagonal path, and denser pages cause the reader to cherry-pick italics or odd punctuation. This intuitive reading pairs well with the irrationality of a text grounded only in its reference to the self. Pichler must have chuckled when three Mir outlined an isosceles triangle pointing toward the reader with a blank opposing page (51), or when a quotation beginning and ending with Ich similarly generated a triangle pointing skyward or forward depending on one s point of view (91). Despite these poetic and even magical compositions, Pichler s arrangements emerge from the kind of robotic manipulation that Stirner himself would have demanded of his disciples.Stirner s desire to dissolve all attachments was intended to endow his followers with personal ownership: the purging of values and morals, of history and preference, would substantiate conceptual and physical property. These individuals supported nothing but expected everything. Like the text, they exist solely in conversation with themselves in a vacuum of Stirner s construction. In Stirner s time, just prior to the March Revolution of 1848, there was a demand for human rights in the wake of feudal traditions and corrupt government in the Germanic states. Stirner s battle cry was confrontation fueled by zombies-people who had nothing to live for yet sought the booty of battle. Stirner wants his disciples to deny history and live as detached entities while taking over the world. Emphasizing apathy and isolation, Pichler s self-obsessed text reveals the ways in which Stirner s principles deconstruct and restrict communication. In doing so, Pichler reminds the reader of the speed with which doctrine transforms into drivel, and how a snowballing sermon can be devoid of all relevance when it confronts reality.Lynn Maliszewski, independent scholar for CAA reviewsCrossRef DOI: 10.3202/caa.reviews.2015.145Please send comments about this review to editor.caareviews@collegeart.org.
Details
ISBN/GTIN978-3-86874-015-8
ProduktartBuch
EinbandartGebunden
Erscheinungsjahr2015
Erscheinungsdatum15.01.2015
Seiten464 Seiten
SpracheDeutsch
Gewicht245 g
Artikel-Nr.37200754

Inhalt/Kritik

Inhaltsverzeichnis
InhaltIch hab Mein Sach auf Nichts gestellt. 3Erste Abteilung: Der MenschI. Ein Menschenleben. 9II. Menschen der alten und neuen Zeit. 151. Die Alten. 162. Die Neuen. 26§1. Der Geist. 29§2. Die Besessenen. 36§3. Die Hierarchie. 713. Die Freien. 106§1. Der politische Liberalismus. 107§2. Der soziale Liberalismus. 127§3. Der humane Liberalismus. 136Zweite Abteilung: IchI. Die Eigenheit. 171II. Der Eigner. 1891. Meine Macht. 2042. Mein Verkehr. 2313. Mein Selbstgenuß. 358III. Der Einzige. 407AnhangIch hab Mein Sach auf Nichts gestellt. 415All Things Are Nothing To Me. 419Nachwort. 423Afterword. 441Wie so bettelhaft wenig ist Uns verblieben. 457How beggarly little is left us. 459Table of Contents. 463mehr
Vorwort
"How beggarly little is left us, yes, how really nothing! Everything has been removed," writes Max Stirner in Der Einzige und sein Eigentum. Everything, that is, in the case of Michalis Pichler's edition of the book, save the first person pronouns. By the grace of Pichler's conjuring, those words haunt Stirner's otherwise repressed text, floating against the white sheets of the page. Remaindered, the rendered I remains (remains to be seen).Haunting, in fact (as Jacques Derrida notes in Spectres de Marx), is at the heart of Stirner's work. But what murder has left us with this specter avenging the desecration of the partially buried body of the text? Stirner argues that when the force of the master is removed it becomes a ghost, manifesting itself in some version of the Law. Accordingly, while both the author and God (Einziger) may be dead, we still - as Nietzsche warned - have grammar. And grammar, in turn, haunts the declensions of the reventant nouns here - a phantom limb, felt but unseen, surrounding the dismembered residium of autistic printed matter.The possession is thus complete: demonic, obsessive, anarchic (impropre): "through a lucky chance or by stealth," "by force or ruse," as Stirner phrases it, Pichler's creative plagiarism has taken the permission of impression, of the right to print, from both Stirner and from himself. At the same time, his textual choices, his paradoxical repetition of the ostensibly unique, insists on a "corporeal ego" that cannot be removed from the defining idea of this ideal project. The most abstract, conceptual gestures must always be embodied. Here then is conceptual art as confessional lyric, the spirit and the letter, the flesh made word. It is only through the flesh, Stirner counsels, that we can break the tyranny of the mind.-Craig Dworkinmehr

Autor